perjantai 10. joulukuuta 2010

Joululeivontaa







Pikkuhiljaa saadaan joulua tähänkin kotiin. Kiirettä pitää ja ressiä pukkaa. Niin kuin aina ennen joulua. Karjalanpiirakat, jotka eivät vielä tähän mennessä ole kuuluneet erityisesti minun jouluuni, on nyt leivottu pakastimeen. Saa nähdä tuleeko siitä meidän joulun perinne. Yritän nimittäin miettiä joulupöytään jotain lapsillekin maistuvaa.

Olen leiponut karjalanpiirakoita kerran tai kaksi aikaisemminkin. Muistiini on niistä kerroista painunut vain, että se oli hirveää säätämistä. Olen kuullut kehuttavan pastakonetta karjalanpiirakoiden leipomisessa ja haaveillut siitä ennenkin. Nyt kävin sen ostamassa. Ja on kuulkaa kätevä! Suosittelen muillekin, joilla ei pulikka pysy kädessä. Kauniiksi noita ei vielä voi sanoa (tästä syystä ei ole kuvaa valmiista piirakoista), mutta aion oppia.







Ja vielä pieni jouluinen vinkki torttujen leipomiseen. Itse olen tähän asti tehnyt tortut valmiista torttutaikinalevyistä. Tai lapsena ostettiin valmis voitaikinaköntti ja taisinpa kokeilla tehdä taikinaa joskus itsekin. Mutta koska kauliminen ei kuulu lempipuuhiini, olen tyytynyt nykyään noihin valmiisiin torttutaikinalevyihin. Mutta tortuista tulee sata kertaa parempia, jos tekee ne valmiista voitaikinalevyistä. Yhtä levyä kannattaa kaulita vähän pidemmäksi, niin että siitä tulee kolme torttua. Eivät ole näin liiiian lehteviä, mahtuvat suuhunkin paremmin. Suosittelen kokeilemaan tätäkin, mikäli joku minun lisäkseni ei ole tätä ennen hoksannut. (Kyllä, olen blondi. Ainakin eräs asiakas kuvaili minua pari päivää sitten vaaleaksi pitkäksi rouvaksi...)


Kuvan tortussa on luumusoseen tilalla itse tehtyä omenasosetta. Maistui hyvältä!

5 kommenttia:

  1. Voi että herkullisen näköisiä!:) Minua ei hirveästi tänä jouluna innosta joululeipomiset, kun oma ruokavalio on nyt lähinnä keittoja, soseita, rahkoja, pirtelöitä yms. (Vaikka onhan tuota talossa 5 muutakin suuta valmiina herkkuja syömään!) Ajattelin hyytelökakun tehä, kun sitä luultavasti pystyis itsekin syödä, jos tekee kääretorttupohjan.
    Mukavia hetkiä joululeipomisten parissa! Ei kannata liikaa stressata, tulee se joulu ilman stressiäkin!:)
    -Taina

    VastaaPoista
  2. Täällä on hoksattu että kannattaa kaulita kaupan taikinasta se yksi ekstratorttu per levy. Tulee puoltoistakertanen määrä paketista. niin ja oikeeta voitaikinaa sen olla pitää eikä mitään torttutaikinaa. :-)
    Eilen kyllä kokeilin ihan itse tehtyä voitaikinaa ja onnisui oikein hyvin. Saa nähdä pitääkö sekin alkaa tekemään aina itse.

    VastaaPoista
  3. Taina, kuulostaa niin kurjalta tuo sun ruokavalio, mutta onneksi se on vain väliaikaista. Kokeile tehdä valkosuklaapannacottaa. Sitäkin voisit varmaan syödä. En oo kyllä ite koskaan tehnyt, mutta ajattelin kokeilla ensi viikonloppuna...

    Marjuska, kyllä voi on aina voita. :)

    VastaaPoista
  4. Käypäs vilkasemassa mun blogissa, minkälaisia pastakoneita mulla on käytössä. ;)

    VastaaPoista
  5. Sitten kun teillä loppuu noi karjalanpiirakat, niin mä voisin tulla leipomaan. Loistojuttu toi pastakone, kun ite ainakaan en tykkää yhtään siitä kaulimisesta ;)

    VastaaPoista